Integracja sensoryczna to proces umożliwiający organizowanie i interpretowanie informacji otrzymywanych przez różne zmysły, ze świata zewnętrznego. Proces ten ma fundamentalne znaczenie w rozwoju motorycznym i poznawczym, gdyż sprawne przetwarzanie sensoryczne wpływa na naukę, komunikację, koncentrację oraz zdolności społeczne.
Od momentu rozpoczęcia innowacji zostały zorganizowane zajęcia dzięki którym dzieci, poprzez zmysł dotyku, smaku, zapachu, czy przedsionkowy(równowagi) mogły poznać/dostrzec rzeczy, sytuacje dostarczane ze świata zewnętrznego. Dzieci :
- podczas spaceru zrywały liście i inne dary natury , z których później tworzyły jesienne obrazki;
- samodzielnie robiły piankolinę: sypały, mieszały, ugniatały składniki, aby wyszła jednolita konsystencja do zabawy(dzięki czemu usprawniały układ dotykowy);
- pokonywały tor przeszkód, w którym musiały się wspinać, skakać, utrzymywać równowagę, zbierać przedmioty, a następnie rzucać do celu(dzięki czemu usprawniały układ przedsionkowy);
- poprzez zmysł dotyku (bez udziału wzroku) dzieci rozpoznawały co znajduje się w danej misce, za pomocą zmysłu smaku kosztowały i dopasowywały smaki(słodki, gorzki, słony);
- poprzez zmysł węchu, dzieci rozpoznawały składniki prezentowane przez nauczyciela ( kakao, herbata, cytryna, kawa, kwiaty)
- samodzielnie wykonywały pracy związane z dotykaniem różnych faktur, brokat, klej, bibuła, filc czy folia aluminiowa;
- przy pomocy i kontrolą nauczyciela dzieci wyrabiały ciasto na pierniki, samodzielnie dodając składników a następnie wycinając foremki(później pierniki były malowane i wieszane na choinkę) (dzięki czemu usprawniały układ dotykowy).
- przy pomocy i kontrolą nauczyciela, dzieci wyrabiały samodzielnie ciasto do pizzy rozwijając przy tym układ dotykowy, zmysł smaku i węchu.