Warsztaty wstępne zostały zrealizowane w dniu 22.01.2025 r. W ciągu dwóch godzin lekcyjnych uczniowie zostali przygotowani do zajęć z seniorami.
Na początku zajęć odbyła się burza mózgów na temat skojarzeń “Seniorzy i nowe technologie”. Natalia zapisywała na tablicy skojarzenia. Jak się okazało, więcej było skojarzeń negatywnych jak pozytywnych. Uczniowie doszli do wniosku, że te negatywne skojarzenia wynikają z obawy przez nowymi technologiami u seniorów. Na warsztatach odbyły się również ćwiczenia z uczniami wg scenariusza. W ćwiczeniu pierwszym bardzo trudno było uczniom wyobrazić sobie, że są swoją babcią czy dziadkiem. Po zadanych pytaniach ze scenariusza uczniowie stwierdzili, że do pracy z seniorami trzeba mieć bardzo dużo cierpliwości i empatii (oczywiście zadeklarowali się, że mają). W ćwiczeniu nr 2, uczniowie podzielili się na pary. Jedna para szczególnie się wyróżniała. Radek ubrał rękawiczki i miał w nich zrobić pętelki na nici, pomagał mu w tym Antek. Cała grupa dopingowała w pewnym momencie Radka i Antka. Widać było, że Radek i Antek bardzo się stara i że ciężko mu wykonać zadanie. W końcu się udało. Uczniowie znów stwierdzili, że pomocnik seniora musi mieć bardzo dużo cierpliwości, a senior żeby wykonać zadanie, musi się wykazać determinacją, do której potrzeba motywacji. Wniosek jaki nam się nasunął po tym ćwiczeniu, to taki, że musimy naszych seniorów motywować i wspierać na tych zajęciach. Ćwiczenie 3 polegało na słuchaniu i opowiadaniu w parach. Po tym ćwiczeniu uczniowie stwierdzili, że słuchanie drugiej osoby jest bardzo ważne i słuchanie to podstawa, każdej relacji. W ćwiczeniu numer 4, uczniowie byli dobrani w pary, jeden uczeń był seniorem, a drugi uczniem tłumaczącym podstawowe zagadnienia dotyczące korzystania z internetu. Zadanie polegało na założeniu konta e-mail. Ćwiczenie trwało dość długo, bardzo dużym problemem dla uczniów było tłumaczenie seniorom danego zagadnienia, bez używania technicznego żargonu. Na końcu ćwiczenia wypisaliśmy na tablicy podsumowanie tego ćwiczenia w formie odpowiedzi zgodnie z pytaniami ze scenariusza. W ćwiczeniu numer 5 uczniowie otrzymali kartki z zadaniami. Na kartkach mieli napisać uproszczoną instrukcję jak wykonać dane zadanie, bez użycia skomplikowanej terminologii. Jak się okazało, zadanie wcale nie było proste. Uczniom brakowało słów, które miały zastąpić terminologię informatyczną, ale jakoś wspólnie uporaliśmy się z tym zadaniem. Po ćwiczeniu doszliśmy do wniosku, że instrukcje, które są jasne dla uczniów wcale nie są jasne dla seniora.
Jako pracę domową, uczniowie mieli przygotować wskazówki do pracy z seniorami, uwzględniając listę wskazówek po ćwiczeniach w formie plakatu. Zostały również przydzielone zadania dla uczniów, na najbliższe zajęcia i wydarzenia.