Ułatwienia dostępu

  • Logo

Ustaliliśmy plan pierwszych zajęć: powitanie seniorów przez panią Dyrektor (Małgorzata Kowal), powitanie przez prowadzącego zajęcia nauczyciela (Wojciech Hałucha), wprowadzenie do tematu z pomocą prezentacji stworzonej przez Maję. Następnie uczniowie będą pomagać seniorom założyć konto pocztowe email. Wybraliśmy portal interia.pl, gdyż jest bardzo prosty w obsłudze. Cyprian wykonał plakat jak pracować z seniorami, który przypomina uczniom o głównych zasadach.  

Na zajęcia przybyło 8 seniorów (zapisanych jest 10). Skład uczniów był w komplecie (10 uczniów) i witał seniorów w holu szkoły. Uczeń ubrany w koszulkę konkursową, zaprowadzał seniora do pracowni komputerowej, gdzie będą się odbywać zajęcia w ramach konkursu. Przed zajęciami, zmieniliśmy ustawienie stolików w pracowni komputerowej, tak aby każdy senior dobrze i wygodnie widział tablicę multimedialną. Na każdego seniora czekał przygotowany komputer oraz Notatnik Seniora (zeszyt z naklejoną naklejką A5 na okładce z logo konkursu i napisem Notatnik Seniora) wraz z długopisem. Jak się okazało seniorzy bardzo się ucieszyli z tego małego i praktycznego upominku.  

Na początku zajęć pani Dyrektor Małgorzata Kowal przywitała seniorów oraz krótko omówiła cele konkursu. Następnie prowadzący zajęcia pan Wojciech Hałucha, przedstawił harmonogram i tematy spotkań oraz dodatkowe wydarzenia jakie odbędą się w ramach spotkań tj. Wieczór Gier Planszowych pt. “Seniorzy grają z nami”, wycieczka do Podkarpackiego Centrum Innowacji oraz Dzień Bezpiecznego Internetu pt. ““Razem w sieci – bezpieczni w każdym wieku!”.  
Zagadnieniem omówionym na zajęciach było tworzenie silnego hasła. Seniorzy dowiedzieli się, że silne hasło powinno mieć minimum 8 znaków, a najlepiej 12, w tym litery, liczby i znaki specjalne. Seniorzy sami stwierdzili, że najbezpieczniejszym miejscem do przechowywania haseł jest kartka z hasłami schowana do notatnika albo książki. Prowadzący poinformował seniorów, że poważny adres mailowy powinien zawierać imię i nazwisko.  
Mając na uwadze te wszystkie wskazówki, seniorzy wraz z uczniami zakładali konta na portalu interia.pl. Uczniowie naprowadzali seniorów jak wymyślić silne hasło. Nazwę swojego konta pocztowego jak i hasło, seniorzy zapisywali w Notatniku Seniora. Każdy adres pocztowy seniora został napisany na tablicy, następnie seniorzy tworzyli kontakty z tych adresów i przesyłali do siebie jak i prowadzącego wiadomości. Ta część zajęć zajęła seniorom i uczniom najwięcej czasu.  
Na zajęciach prowadzący pokazał również, jak wygląda wiadomość zwrócona przez serwer, gdy wpisany adres nie istnieje. 
Następnie seniorzy zaproponowali tematy jakie chcieliby wyszukać w internecie. Tematy dotyczyły ogrodnictwa, przepisów kulinarnych, historii, a najwięcej zdrowia. Seniorzy w parach z uczniami wyszukiwali te informacje. Uczniowie wskazywali poprawne strony po wyszukiwaniu danego tematu, pokazywali również na co zwracać uwagę wybierając daną stronę.  
W dalszej części zajęć przeprowadzono pogadankę i dyskusję na temat aplikacji Whatsapp i połączeń wideorozmów. Jak się okazało, większość naszych seniorów (6 osób) bardzo aktywnie korzysta z Whatsappa.
Na końcu zajęć prowadzący pokazał seniorom, gdzie mogą szukać informacji na temat bezpiecznego korzystania z technologii i internetu oraz rozesłał na adresy mailowe seniorów link do ankiety konkursowej jak również linki do “Biblioteczki cyberbezpiecznego seniora”. Seniorzy odebrali wiadomości z linkiem do ankiet i je wypełnili.
Seniorzy na zakończenie zajęć zadali jeszcze kilka pytań, dotyczących obsługi poczty internetowej oraz wyszukiwania informacji w internecie, na które starali się odpowiedzieć uczniowie.
Zajęcia trwały prawie 90 minut. Po zakończonych zajęciach, seniorzy i uczniowie udali się na poczęstunek, który przygotowała nasza pani kucharka. Były proziaczki i masło czosnkowe, kanapeczki i twarożek, ciasto francuskie ze szpinakiem, ciasteczka owsiane oraz kawa i herbata. Podczas poczęstunku seniorzy żywo dyskutowali z uczniami na temat dzisiejszych zajęć. Z rozmów wynikało, że dowiedzieli się nowych rzeczy i są bardzo zadowoleni z zajęć jak ich organizacji. Atmosfera podczas zajęć jak i po niech była bardzo przyjazna, widać było, że seniorzy są bardzo mile zaskoczeni. Największą dla nas nagrodą był uśmiech seniorów.