Ułatwienia dostępu

  • Logo

Z okazji Dnia Kobiet, Paniom seniorkom złożyliśmy życzenia i poczęstowaliśmy czekoladkami.

Tym razem na naszych zajęciach seniorzy przećwiczyli:
- Bezpieczne sprawunki. 
Seniorzy i uczniowie zostali podzieleni na grupy i zajęli miejsca przy stolikach w naszej klasowej kawiarni. Prowadzący przedstawił prezentację wprowadzającą w dzisiejszy temat zajęć. Następnie seniorzy i uczniowie przez chwilę zastanowili się jakie znają sklepy internetowe i podawali je prowadzącemu, który wyszukiwał je w internecie. Następnie wspólnie odszukiwaliśmy na stronach sklepów polityki zwrotów i reklamacji. Prowadzący przedstawił seniorom stronę legalniewsieci.pl, gdzie można znaleźć listę fałszywych sklepów w internecie. Jak zauważyli seniorzy, brak na stronach tych sklepów regulaminów i polityki reklamacji oraz zwrotów.  

- Urząd na ekranie. 
Seniorzy wraz z uczniami w grupach zastanawiali się z jakimi sprawami chodzi się do urzędu, następnie prowadzący pokazał, że większość tych spraw można załatwić nie wychodząc z domu. Wyświetlony został kanał Ministerstwa Cyfryzacji w serwisie Youtube i pokazane zostały niektóre filmy instruktażowe. Prowadzący omówił też najważniejsze elementy strony https://www.gov.pl/.  

- Cyfrowy obywatel. 
W tym ćwiczeniu prowadzący omówił działanie aplikacji mObywatel. Wśród zalet zostały wymienione: biometryczny sposób logowania do aplikacji, możliwość zastrzeżenia numeru pesel, łatwe logowanie do e-usług na serwisie gov, sprawdzenie ważności dowodu osobistego, prawa jazdy, polisy OC czy przeglądów technicznych, możliwość sprawdzenie ostatnich recept. Następnie prowadzący zademonstrował jak można logować się do Internetowego Konta Pacjenta za pomocą Profilu Zaufanego oraz jak to zrobić z poziomu aplikacji mObywatel. Seniorzy stwierdzili, że dużo prościej jest to zrobić za pomocą aplikacji. Po zalogowaniu do IKP, prowadzący pokazał jak można sprawdzić e-recepty oraz jak można zamówić lekarstwa za pomocą konta IKP. Prowadzący przedstawił również stronę https://terminyleczenia.nfz.gov.pl/, gdzie seniorzy mogą znaleźć wolny termin wizyty do danej poradni lekarskiej. Strona ta wzbudziła bardzo duży entuzjazm.  

- (Nie)bezpieczne płatności.  
Seniorzy i uczniowie pracujący w odpowiednich grupach otrzymali scenariusze dotyczące bezpiecznych płatności: 
Scenariusz 1. Otrzymujesz e-mail z linkiem strony do sklepu internetowego, która oferuje atrakcyjne promocje. Czy powinieneś kliknąć w ten link i dokonać zakupu? 
Scenariusz 2.  
Otrzymujesz e-mail z linkiem strony do sklepu internetowego, gdzie jest wyprzedaż produktów i ceny są bardzo niskie. Czy powinieneś kliknąć w ten link i dokonać zakupu? 
Scenariusz 3.  
Składając zamówienie online, widzisz, że w adresie strony jest literówka. Co robisz? 
Scenariusz 4.  
W trakcie transakcji online pojawia się komunikat, który prosi Cię o podanie numeru karty płatniczej oraz kodu CCV w odpowiedzi na rzekome problemy z płatnością. Jak zareagujesz? 
Scenariusz 5.  
W trakcie transakcji online dzwoni obsługa banku i mówi, że płatność nie przeszła i prosi o podanie danych logowania w celu weryfikacji. Jak zareagujesz?
Seniorzy zaprezentowali poprawne wskazówki aby płatności były bezpieczne. Prowadzący pokazał też strony, gdzie można założyć sobie wirtualne karty płatnicze, gdy np. wyjeżdżamy za granicę.  

- Moje dane osobowe to skarb. 
To ćwiczenie poprowadziła Zuzanna. Przygotowała krótkie wprowadzenie na temat ochrony danych osobowych. Przygotowała również 10 scenariuszy sytuacji ryzykownych. Zadaniem grup było podniesienie kartki czerwonej, gdy sytuacja stwarzała niebezpieczeństwo lub zielonej, gdy sytuacja była bezpieczna.  
Sytuacje ryzykowne (czerwona kartka) 

1. Korzystanie z publicznego Wi-Fi (np. w kawiarni) do logowania się do bankowości internetowej. 
2. Otwieranie załącznika w e-mailu od nieznanej osoby.
3. Odbieranie telefonu od „pracownika banku” i podawanie mu swoich danych logowania. 
4. Podawanie numeru PESEL i serii dowodu osobistego przez telefon osobie podającej się za konsultanta. 
5. Korzystanie z tego samego hasła do poczty e-mail, bankowości i mediów społecznościowych. 
6. Klikanie w reklamę „wygrałeś telefon!” i podawanie swoich danych w formularzu. 
7. Wpisywanie swoich danych logowania na stronie, która wygląda jak strona banku, ale adres jest inny. 
8. Używanie komputera w bibliotece lub kawiarni do logowania się na prywatne konto bez wylogowania się po zakończeniu. 
9. Pozostawienie laptopa lub telefonu odblokowanego i bez nadzoru w miejscu publicznym. 
10. Udostępnianie swojego konta w serwisie streamingowym znajomemu, który podaje to hasło dalej. 
11. Przyjmowanie „atrakcyjnej oferty” inwestycyjnej przez telefon od nieznanej firmy. 
12. Instalowanie aplikacji z nieznanego źródła, która prosi o dostęp do kontaktów, aparatu i wiadomości SMS.
13. Robienie zdjęcia dowodu osobistego i wysyłanie go przez e-mail nieznanej osobie lub firmie. 
14. Odpowiadanie na wiadomość SMS o rzekomej zaległej płatności i klikanie w podany link. 

  Sytuacje neutralne (zielona kartka) 

1. Przeglądanie strony internetowej sklepu bez logowania. 
2. Czytanie wiadomości na ogólnodostępnej stronie internetowej. 
3. Korzystanie z hasła składającego się z dużych i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych. 
4. Logowanie się do bankowości internetowej tylko przez oficjalną aplikację banku. 
5. Regularna zmiana haseł do ważnych kont (np. bankowych, e-maila).
6. Włączenie dwustopniowej weryfikacji (np. SMS-em) przy logowaniu do konta. 
7. Używanie menedżera haseł do bezpiecznego przechowywania danych logowania. 
8. Sprawdzanie, czy adres strony internetowej zaczyna się od „https” przed wpisaniem danych.
9. Czytanie recenzji aplikacji przed jej pobraniem i sprawdzanie jej pochodzenia. 
10. Zamazywanie wrażliwych danych na skanach dokumentów przed ich wysłaniem. 

- Debata za i przeciw. 
Po utworzeniu dwóch grup zwolenników i przeciwników nowych technologii, rozpoczęła się debata za i przeciw. Zwolennicy przedstawili e-usługi jako bardzo wygodne narzędzie, dzięki któremu możemy wiele spraw załatwić bez wychodzenia z domu. Przeciwnicy przedstawili główny argument bezpieczeństwo danych oraz brak relacji interpersonalnych. Zwrócili również uwagę na nierówność dostępu usług, ponieważ nie wszyscy mają dostęp do internetu oraz obawa, że coś źle się kliknie. W końcu debata nie została rozstrzygnięta. 

- Przyda się ściągawka. 
Seniorzy i uczniowie pracowali w grupach i na kartkach tworzyli instrukcję korzystania z e-usług: 
- instrukcja jakie dane są potrzebne aby założyć Profil Zaufany, bo jak sami seniorzy stwierdzili, jest on niezbędny; 
- instrukcja jak zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta; 
- instrukcja jak zamówić e-receptę; 
- instrukcję jak znaleźć wolny termin do poradni lekarskiej. 

Pytania i wątpliwości. 
W tej części zajęć uczniowie przy pomocy nauczyciela odpowiadali na pytania seniorów.  

Na końcu zajęć seniorzy wypełnili ankietę.

Prowadzący na adresy mailowe seniorów rozesłał Biblioteczkę cyberbezpiecznego seniora. 

Po zajęciach wszyscy uczestnicy udali się tradycyjnie na poczęstunek przygotowany przez nasze panie z kuchni.