Ułatwienia dostępu

  • Logo

Na dzisiejszych zajęciach odwiedziła nas pani Anna Leśniewska, dziennikarka Radia Rzeszów, która zajmuje się tematyką seniorów.

Na tych zajęciach zajmowaliśmy się najbardziej klasycznymi oszustwami, na które są zarażeni seniorzy. Uczniowie i seniorzy, wykonywali ćwiczenia:

- Oszuści nie śpią - pogadanka i/lub dyskusja. 
W ramach wprowadzenia do zajęć prowadzący przedstawił prezentację wykonaną przez Antka, na temat phishingu. Podczas prezentacji oczywiście wywiązała się dyskusja na tematy związane z dzisiejszymi zajęciami: ataki socjotechniczne, phishing, metoda “na wnuczka”. Jedna seniorka Pani Barbara opowiedziała o swoim przypadku, gdzie telefonicznie oszust chciał wyłudzić pieniądze metoda na konsultanta.  

- Zabawa w detektywa. 
Seniorzy i uczniowie zostali podzieleni na grupy. Zadaniem uczniów mentorów była pomoc seniorom w analizowaniu wydrukowanych fałszywych maili.  

Wszyscy seniorzy zauważyli, że w każdym z maili brakuje polskich znaków diakrytycznych i fatalna jest gramatyka zdań. Również linki wydawały się bardzo podejrzane.  

- Czerwona lampka. 
Na tablicy interaktywnej zostały wyświetlone przykładowe smsy phishingowe:  

SMS 1. Masz nierozliczony podatek. Pojutrze sprawa zostanie przekazana do dzialu windykacji. Aby zapobiec splac naleznosc 6,57 zl na https://zaplacpodatek.net/9964521 

SMS 2. Za trzy dni panujemy odlaczyc panstwa od internetu. Aby unikac 11,20 zl. Zaplac https://sserwis132.store 

SMS3. Twoja paczka zostala wstrzymana z tytulu niedoplaty 3,11 PLN. Przepraszamy za utrudnienia. Aby regulowac naleznosc zaplac https://kurierq1.online/415h54 

SMS4. Twoja paczka jest zablokowana na naszych platformach logistycznych. Aby ją przekierować postępuj zgodnie z instrukcjami http://express-tracking-dhl.com 

W tym ćwiczeniu znów seniorzy prawidłowo zidentyfikowali phishing: pisownia i brak polskich znaków diakrytycznych, podejrzane linki, żaden urząd nie przesyła smsów z powiadomieniem, tylko listy polecone.  

-  Dziękuję, nie reaguję.  

Na każdym kawiarnianym stoliku położyliśmy koperty, a w nich pocięte kartki z zapisanymi możliwymi reakcjami na podejrzane maile:  

Nie klikać w linki. 
Nie otwierać załączników. 
Nie odpowiadać na wiadomość. 
Zgłosić to do banku. 
Zwrócić uwagę na pisownię. 
Zweryfikować adres nadawcy. 
Porozmawiać z kimś bliskim o podejrzanej wiadomości. 
Odpisać i podziękować za zainteresowanie. 
Odpisać i przekazać swoje dane osobowe. 
Otworzyć załącznik i przelać wskazaną kwotę. 
Kliknąć w link i przelać wskazaną kwotę. 
Nie weryfikować adresu nadawcy i przekazać swoje dane oraz wpłacić wskazaną kwotę.
Seniorzy prawidłowo oddzielili odpowiedzi prawdziwe od nieprawdziwych. 

- Rozmowa z nie-wnuczkiem. 
Zuzanna, Maja i Marta przygotowały scenariusz pt. “Kiedy dzwoni wnuczek” oraz “Rozmowa z konsultantem".  
Uczniowie zagrali scenkę teatralną, gdzie przedstawili sytuację gdy dzwoni wnuczek, oraz gdy dzwoni konsultant. Seniorom bardzo się spodobało i nagrodzili uczniów gromkimi brawami.  

- Nagroda czy kot w worku? 
Na tablicy multimedialnej wyświetlona została fałszywa wiadomość e-mail informująca o rzekomej wygranej.  Seniorzy wskazali jakie kroki należy podjąć, gdy otrzymają taką wiadomość oraz co zrobić żeby nie paść ofiarą phishingu. 

Jak zwykle był czas na pytania od seniorów.
Prowadzący rozesłał biblioteczkę na adresy mailowe seniorów.

Seniorzy wypełnili ankietę.

Pani dziennikarce z Radia Rzeszów, bardzo się spodobała nasza praca w konkursie. Opowiedzieliśmy o naszych wszystkich działaniach już zrealizowanych oraz tych planowanych. Również seniorzy udzielali wywiadów.

Tradycyjnie na wszystkich uczestników czekał poczęstunek.