Ułatwienia dostępu
W dniu 25 czerwca 2021 roku odbyło się w naszej szkole uroczyste pożegnanie klas ósmych. Absolwenci otrzymali dyplomy oraz drobne upominki od młodszych kolegów i koleżanek, wraz z najlepszymi życzeniami na dalszą drogę życia od Dyrekcji Zespołu Szkół w Łukawcu oraz Wychowawców .
A oto kilka wspomnień....
Projekt eTwinning „Fiktive Familie”
Grupa uczniów naszej szkoły z klas 7a i 7b wzięłą udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym w ramach europejskiego programu eTwinning. Uczestniczyło w nim 36 szkół z całej Polski. Tytuł projektu to „Fiktive Familie” („Fikcyjna Rodzina”), projekt realizowany był od lutego do maja 2021 roku.
Projekt skierowany był do uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Uczniowie wykonywali poszczególne zadania w języku niemieckim : przedstawiali się, oraz tworzyli fikcyjną rodzinę z wykorzystaniem narzędzi TIK. Wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie zostały podzielone na 6 grup. Nasza szkoła znalazła się w grupie 6 o nazwie „Familie Schmetterling” („Rodzina Motyl”). Każda z grup opracowała poszczególne części zadań. Wszyscy uczniowie stworzyli własne awatary z opisem w języku niemieckim, opracowali własne logo projektu. Podczas głosowania, spośród 36 propozycji szkół zostało wybrane logo projektu. Uczniowie zgromadzili również słownictwo, które zostało wykorzystane do opisu poszczególnych postaci. W celu utrwalenia zebranych treści zostały przygotowane interaktywne zadania i quizy. Poszczególne grupy wzięły udział w spotkaniach online z innymi szkołami, podczas których utrwalali słownictwo grając w Quizlet Live, jak również ćwiczyli umiejętność tworzenia dialogów podczas spotkań na Teamsach.
Nasza szkoła spotkała się online ze szkołami z Siedlec, Wrocławia, Gdyni i Krakowa. Efektem końcowym projektu było stworzenie przez każdą z grup książeczki „Fiktive Familie” na stronie Story Jumper (obrazki, opisy pisemne i nagrania). Udział w projekcie był bardzo ciekawym doświadczeniem, zwłaszcza ze względu na spotkania online z uczniami i nauczycielami z całej Polski. Uczniowie rozwinęli umiejętność komunikacji w języku niemieckim , oraz poznali wiele nowych, ciekawych narzędzi, które mogą wykorzystać na innych lekcjach, oraz na kolejnych etapach edukacji. Mamy nadzieję, że podobny projekt uda nam się zrealizować w przyszłości.
Szkolny koordynator projektu: Lidia Ludorowska
Uczniowie uczestniczący w projekcie:
kl. 7a
Martyna Dragan
Paula Gaweł
Aleksandra Nykiel
Hanna Nosek
Tymoteusz Świątek
Paulina Zdun
kl. 7b
Hubert Dubiel
Julia Kasiak
Grzegorz Rogala
Oktawia Świątek
Barbara Wawrzoła
https://www.storyjumper.com/book/read/102568486/6058d4b8c9243 Książeczka w Story Jumper
https://youtu.be/MiaZsVI3mNE
Szkoły biorące udział w projekcie.
Zapraszamy do galerii projektu !!!
Produkty końcowe projektu eTwinning „Fiktive Familie”:
1. Strona Internetowa projektu „Fiktive Familie
https://fiktivefamilieprojektetwinning.blogspot.com
2. Gruppe 6 Familie Schmetterling książeczka w Story Jumper
https://www.storyjumper.com/book/read/102568486/6058d4b8c9243
3. Kolekcja 6 książeczek w Story Jumper
https://view.genial.ly/60c689d8e701430db308a665/interactive-image-fiktive-familie-ksiazeczki
4. Zbiór słówek z AnswerGarden
https://www.flipsnack.com5
Kolekcja quizetów na padlecie Ostern
https://padlet.com/drabarekkatarzyna/drvafot59630uwb8
6. Kolekcja książeczek w StoryJumper i ćwiczeń interaktywnych
7. Szkoły biorące udział w projekcie
https://youtu.be/MiaZsVI3mNE
8. Praca uczniów naszej szkoły
https://drive.google.com/drive/folders/1_IrhIazOHI2Css5J6FKfpF9KrAXB4HCv?usp=sharing
W ramach programu „Trzymaj formę” kl.7a i kl.7b w II półroczu roku szkolnego 2020/2021 realizowała projekt „ Rola witamin w organizmie człowieka”.
Projekt, zaplanowany we współpracy z uczniami, łączył w sobie elementy projektu badawczego i edukacyjnego oraz powiązany był celem i treścią z programem nauczania biologii w klasie 7. Projekt został podzielony na 2 części. W pierwszej części projektu, uczniowie po przeprowadzeniu lekcji tematycznych dotyczących zasad zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia, zostali podzieleni na 3 grupy. Każda z nich miała za zadanie samodzielnie zgromadzić informacje, opracować je w formie prezentacji multimedialnej i zaprezentować na forum klasy zgodnie z wyznaczonym terminem. Przygotowane prezentacje dotyczyły:
- witamin rozpuszczalnych w wodzie,
- witamin rozpuszczalnych w tłuszczach,
- witamin wspierających naszą odporność.
W II części projektu, uczniowie zostali podzieleni na grupy eksperckie, zgodnie z ich zainteresowaniami. Po konsultacjach z uczniami wyłoniono:
a) Sekcję eksperymentalną, która doświadczalnie badała zawartość witaminy C w wybranych owocach,
b) Sekcję kulinarną, która tworzyła własne przepisy zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania,
c) Sekcję dziennikarską, której zadaniem było opracowanie i przeprowadzenie wśród uczniów ankiety dotyczącej znajomości witamin i ich roli w organizmie człowieka,
d) Sekcję polonistyczną, której członkowie pisali wiersze o witaminach,
e) Sekcję artystyczną, której zadaniem było przedstawienie w formie plakatu, korzyści płynących ze spożywania warzyw i owoców.
Wszystkie etapy projektu, zostały zrealizowane w formie zdalnej, co było dodatkowym utrudnieniem zarówno dla uczniów jak i nauczyciela koordynującego wszystkie działania. Mimo to cel projektu, którym było kształtowanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych i zachęcanie do aktywnego stylu życia, został zrealizowany.
Projekt podsumowuje spot reklamowy przygotowany przez uczestnika projektu pod tytułem ”Dbaj o zdrowie”.
https://www.youtube.com/watch?v=nrWMGi3E_fA
KONKURS POETYCKI
,,Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa’’
Juliusz Słowacki
Czym jest poezja? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Poezja jest wyrażaniem wewnętrznych przeżyć osób, które potrafią dostrzegać w sposób niecodzienny i zaskakujący otaczającą nas rzeczywistość. To odzwierciedlenie emocji, piękna i uczuć twórców.
Wśród uczniów naszej szkoły również wyróżniają się osoby, które dysponują niewątpliwym talentem poetyckim. Poniżej prezentujemy ich utwory, które wzięły udział w II Gminnym Konkursie Poetyckim ,,O pióro księdza Jana Kalinki – Okruchy życia’’ organizowanym przez Zespół Szkół w Wólce Podleśnej.
MIEJSCE I
Hanna Nosek (kategoria wiekowa – klasy VII-VIII)
Wiosna
Ziemia nieśmiało budzi się ze snu,
Białą pierzynkę odkrywa radośnie.
Suknię zieloną zakłada niczym z nici lnu -
Niechaj na niej prędko wszystko rośnie!
Realizuje coroczny swój plan,
Plan życia, radości – niesie go rozweselona.
Refleksja zmian, nadzieja zmian -
Na nią czekamy - ta Pani Zielona!
Ptaszęta szczęśliwe, pieśń życia śpiewają,
Głowy ku słońcu śmiało podnoszą,
Na to, co było - już nie spoglądają.
O lepsze, o nowe z nadzieją wciąż proszą.
I Ty, Człowieku swej Wiosny poszukaj.
Znajdź siłę, co drzemie głęboko,
Choć ciężko czasami, Ty nie zwlekaj!
Z nadzieją patrz w słońce wysoko.
Nauczyciel opiekun: Agata Plizga
PIÓRO KSIĘDZA JANA KALINKI
Patryk Żelazko (kategoria wiekowa – klasy IV-VI)
Poeta – Katecheta
Hen daleko na nizinie,
Rzeka Wisłok sobie płynie.
I owija swoją wstęgą,
Wieś przepiękną:
Pachnącą soczystymi łąkami,
Z kolorowymi kwiatami.
Dookoła kwitną sady,
W górze słychać śpiew skowronka,
Szemrze rzeka i ruczaje
Szumią drzewa, pachnie las,
Wszystko to zadziwia nas.
A w tej wiosce żył poeta
I lubiany katecheta.
Jan Kalinka się nazywał
i poezją swą zdumiewał.
Jego wiersze wszyscy znają
I do dzisiaj podziwiają.
Napisał tomików wiele
I modlił się za nas w kościele.
Dobry był to człowiek wielce,
Dla wszystkich miał otwarte serce
Więc mieszkańcy pamiętają,
Jak rozsławił Wólkę całą.
Teraz każdy Polak wie
Gdzie ta wioska mieści się !
Drogi księże Janie,
wypełniłeś swe zadanie !!!
Nauczyciel opiekun: Krystyna Wójcik
MIEJSCE III
Anna Bernacka (kategoria wiekowa – klasy IV-VI)
Ma łukawska ziemia
Gdy patrzę przez okno, a słońce jaśnieje
i zlewa promyki na łukawskie ziemie,
to rośnie mi serce, dech w piersiach zapiera,
że taka jest piękna ma łukawska ziemia.
Tu drzewa, tam łąki, tu las widnieją,
żurawie swym kluczem na niebie się wiją,
tam ogród się zlewa pięknymi kwiatami,
tu pieszy przechodzi krętymi dróżkami.
Wiosną zielona łąka kwiatem się zapełnia,
a pszczoły raźnie pracują, zanim nastanie pełnia.
Latem z wakacji chętnie korzystają dzieci,
ponieważ jest ciepło i słońce mocno świeci.
Jesienią kolorów pięknych jest bardzo wiele,
że nawet sama nie dam rady zliczyć ile.
Zimą Łukawiec w biały puch się ubiera i
piękne kwiaty z ogrodów zabiera.
Nauczyciel opiekun: Krystyna Wójcik
WYRÓŻNIENIE
Mikołaj Bartoń (kategoria wiekowa – klasy VII-VIII)
Maj
Przyszedł maj.
Znów zapachniało,
świeżo skoszoną trawą.
Aż chce się stąpać boso,
by poczuć poranną rosę.
Ogrzane promieniem słońca,
kobierce z kwiatów usłane.
Żółte od mniszka łąki,
bliżej czerwone tulipany.
Świat się cały zieleni,
rozkwitły pachnące bzy.
Przyszedł maj.
Cudowne dni.
Nauczyciel opiekun: Agata Plizga
Róża Bartoń (kategoria wiekowa – klasy VII-VIII)
Wiosna
Morze soczystej zieleni
rozpościera się po ziemi.
I tworzy cudne dywany,
kwiatami wyhaftowane.
Drzewa obsypane pękami,
niebawem już zakwitną.
Otulą się barwnym kwieciem,
woń wydadzą magiczną.
Słońce ziemię ogrzewa
coraz cieplejszym promieniem.
Ptaki wracają do gniazda,
klucze tworząc na niebie.
Radością serce napawa
i oczy nasze zachwyca.
Wiosna przyszła po zimie,
znów na nowo zachwyca.
Nauczyciel opiekun: Krystyna Wójcik
Martyna Dragan (kategoria wiekowa – klasy VII-VIII)
Głębia tajemnicy
Świat nasz jest jedną wielką tajemnicą,
I skrywa odpowiedzi za myśli naszych granicą.
Odkryć w nim wiele jeszcze możemy,
kwestia czy odpowiedzi uzyskać chcemy.
Wszytko co nas otacza ma swoje sekrety,
niektóre ciekawsze, niektóre to bzdety.
W pięknie tkwi świata nasze odkrywanie,
I przez różne okulary jego postrzeganie.
Gdy się przyjrzymy dużo ujrzymy.
Szansy naszej przegapić nie możemy,
bo kolejnej od losu może już nie dostaniemy.
Gdy za plecy nasze spoglądniemy,
piękne krajobrazy i morze tam znajdziemy.
Idąc na południe stanąć na górach możemy wysoko,
i westchnąć oddechem w chmury głęboko.
Objechać cały nasz kraj możemy,
lecz czy my naprawdę tego chcemy?
Czasem wszytko znajdziemy pod nosem,
wystarczy pokazać to światu z rozgłosem.
W Polsce wiele pięknych miejsc znajdziemy,
pytanie - czy je wszystkie odnajdziemy?
Nauczyciel opiekun: Agata Plizga
Marcin Kokoszka (kategoria wiekowa – klasy VII-VIII)
Łukawiec - dzień po dniu
Gdy spoglądam na Ciebie ma wiosko rodzinna
Nabieram przekonania, że piękniejszej nie ma.
Ten Łukawski las, jak zieloną wstęgą przez wiatr oplecion,
Ten wielki grab, czy wiekowy jesion.
Łany pól i zboże złociste w mozaikę zebrane,
Te letnie noce przez ptasi szczebiot żegnane,
Te poranki przez słońce wdzięcznie powitane,
Co w cieple rannych promieni zostaną skąpane,
Ten ptak co o Łukawskim życiu rozprawia,
W świt szczebiotem radosnym rolnika nagradza,
Który polną drogą do orania chadza.
Bocian w zimie dziobem swym klekoce
I nad dachami skrzydłami łopoce.
Ówdzie nad łąkami widać czapli warkocze,
Ówdzie stado podniebne śpiewem swym jazgocze.
Jest i kościółek, co w miejscu rodzimym mym
Dumnie stoi tu i wiedzie prym.
Widoczny w górze tu dla każdego,
Symbolem dobra i życia cnego.
W trudnych on czasach był murowany,
Toteż go wszyscy z serca kochamy.
Nauczyciel opiekun: Agata Plizga
Bartosz Kowalski (kategoria wiekowa – klasy IV - VI)
Nadzieja
Jaki piękny jest ten świat,
gdy słoneczko świeci.
A w parku bawią się uśmiechnięte dzieci.
Lecz nie zawsze jest tak,
że radość wokoło
i czasem nie jest nam wesoło.
Gdy na świecie burze, wojny, niepokoje
i wirus zaraźliwy świat opanowuje.
Tęsknimy za tymi czasami beztroskimi.
Marzymy o szczęściu, miłości, pokoju
i żeby nas Covid zostawił w spokoju.
Otwórzmy swe serca i wpuśćmy nadzieję,
złe czasy przeminą i z pogodną miną
spójrzmy w przyszłość.
Nauczyciel opiekun: Agata Plizga
Tymoteusz Świątek (kategoria wiekowa – klasy VII-VIII)
***
Wyjrzyj przez okno, spójrz na grad,
doceń to co dał Ci świat!
Chociaż ciemno dookoła,
piękno świata wciąż Cię woła.
Otwórz oczy! Nie bądź ślepy,
zawsze możesz zdjąć te rzepy.
Kwiatków łąki stokrotki, maki
pełne życia, woli ducha.
Drzewa ze snu wybudzają się,
tak jak ty otrzeźwij się!
Wiele kwiatów nosi imię,
a ty kwiecie, nosisz imię?
Nadszedł czas na rozkwit,
twój rozkwit, rozkwit twego życia.
Codzienności piękność życia,
chociaż ciężka, to i piękna.
Nauczyciel opiekun: Agata Plizga