Ułatwienia dostępu
Integracja sensoryczna to proces umożliwiający organizowanie i interpretowanie informacji otrzymywanych przez różne zmysły, ze świata zewnętrznego. Proces ten ma fundamentalne znaczenie w rozwoju motorycznym i poznawczym, gdyż sprawne przetwarzanie sensoryczne wpływa na naukę, komunikację, koncentrację oraz zdolności społeczne.
Od momentu rozpoczęcia innowacji zostały zorganizowane zajęcia dzięki którym dzieci, poprzez zmysł dotyku, smaku, zapachu, czy przedsionkowy(równowagi) mogły poznać/dostrzec rzeczy, sytuacje dostarczane ze świata zewnętrznego. Dzieci :
- podczas spaceru zrywały liście i inne dary natury , z których później tworzyły jesienne obrazki;
- samodzielnie robiły piankolinę: sypały, mieszały, ugniatały składniki, aby wyszła jednolita konsystencja do zabawy(dzięki czemu usprawniały układ dotykowy);
- pokonywały tor przeszkód, w którym musiały się wspinać, skakać, utrzymywać równowagę, zbierać przedmioty, a następnie rzucać do celu(dzięki czemu usprawniały układ przedsionkowy);
- poprzez zmysł dotyku (bez udziału wzroku) dzieci rozpoznawały co znajduje się w danej misce, za pomocą zmysłu smaku kosztowały i dopasowywały smaki(słodki, gorzki, słony);
- poprzez zmysł węchu, dzieci rozpoznawały składniki prezentowane przez nauczyciela ( kakao, herbata, cytryna, kawa, kwiaty)
- samodzielnie wykonywały pracy związane z dotykaniem różnych faktur, brokat, klej, bibuła, filc czy folia aluminiowa;
- przy pomocy i kontrolą nauczyciela dzieci wyrabiały ciasto na pierniki, samodzielnie dodając składników a następnie wycinając foremki(później pierniki były malowane i wieszane na choinkę) (dzięki czemu usprawniały układ dotykowy).
- przy pomocy i kontrolą nauczyciela, dzieci wyrabiały samodzielnie ciasto do pizzy rozwijając przy tym układ dotykowy, zmysł smaku i węchu.
W ramach innowacji pedagogicznej została wprowadzona w naszym przedszkolu nowatorska metoda nauczania według Marii Montessori, prowadzona przez Panią Wiolettę Pacułę. Fenomen tego sposobu nauczania polega na wspieraniu rozwoju dzieci poprzez naukę w ruchu i aktywności, dając im przestrzeń do kreatywnej zabawy i nauki. Pedagogika Montessori opiera się na pięciu podstawowych działach: życie codzienne, sensoryka, język, matematyka i kultura. Kolejność ułożenia tych działów nie jest przypadkowa. Każdy nowy dział wykorzystuje umiejętności z poprzednich, dlatego w tym roku przedszkolnym skupiamy się głównie na czynnościach związanych z życiem codziennym, które rozwijają motorykę małą, ćwiczą zręczność, umiejętności ruchowe, koncentrację i samodzielność, doskonalą pamięć, skupianie uwagi na dłużej oraz pośrednio przygotowują do nauki pisania. Na zajęciach dzieci wykonują takie czynności jak, m.in.: przesypywanie, przelewanie, tarcie mydła, zamiatanie, nakrywanie do stołu, prasowanie, pastowanie butów, czy polerowanie srebra.