Ułatwienia dostępu
"Zostawcie sobie czysty kawałek świata,
zostawcie strumyka czysty brzeg,
zostawcie lasy, ogrody w kwiatach,
czyste powietrze, zimą czysty śnieg.”
Z powyższym Apelem do uczniów naszej szkoły zwrócili się Julia Panek i Filip Chyłek, którzy z okazji Dnia Ziemi, z wykorzystaniem szkolnego radiowęzła przygotowali wywiad z Ziemią. Słuchając go, przypomnieliśmy sobie z jakimi problemami boryka się na co dzień Matka Ziemia, jakie obawy ma o swoją przyszłość oraz o czym marzy. Aby uchronić ją przed katastrofalnymi skutkami nieprzemyślanych działań człowieka, każdy z nas powinien wprowadzić w życie kilka prostych zasad, jak choćby oszczędzanie wody, energii czy segregacja śmieci. Pamiętajmy, że jeden dobry nawyk, jeden mały krok jest w stanie uruchomić lawinę pozytywnych zdarzeń. Zmiany mające na celu ratowanie środowiska naturalnego lub przynajmniej ograniczające nasz negatywny wpływ na nie, zacznijmy od siebie i najlepiej od dziś, a naszej Ziemi będzie lżej. Zgodnie z hasłem tegorocznych obchodów Dnia Ziemi, zainwestujmy więc trochę czasu i energii w działania na rzecz naszej planety której jesteśmy częścią, gdyż w ten sposób gwarantujemy sobie i przyszłym pokoleniom lepsze zdrowie i życie.
Z okazji Dnia Ziemi w naszej szkole przeprowadzono również Ogólnopolski Konkurs ekologiczno-przyrodniczy EDI. Chętni uczniowie z klas IV-VIII przystąpili do testu wiedzy z zakresu ekologii oraz biologii. Miejmy nadzieję, że młodzi ekolodzy wiedzę teoretyczną wykorzystają również w praktyce.
W ciągu całego tygodnia poprzedzającego przygotowania do Dnia Ziemi, zarówno w młodszych jak i starszych klasach przeprowadzono lekcje tematyczne, dotyczące zagrożeń środowiska naturalnego, a w szczególności umiejętności segregacji odpadów, którą należy kształtować już od najmłodszych lat. Szkolnym koordynatorem działań związanych z obchodami Dnia Ziemi była Pani Katarzyna Urban z pomocą Pani Doroty Pudło oraz Pań z edukacji wczesnoszkolnej.
W ciągu ostatnich 2 miesięcy, uczniowie należący do Klubu Młodego Odkrywcy “ Neuronki”, pod opieką P. Katarzyny Urban realizowali zagadnienia kolejnych etapów Programu Edukacyjnego “ Być jak Ignacy”.
Dowiedzieli się między innymi jakie siły fizyczne działają w przyrodzie i sprawdzili doświadczalnie efekty działania niektórych z nich. Zrozumieli czym jest grawitacja i jak działa na różne przedmioty. Wykonując proste a zarazem efektowne doświadczenia próbowali znaleźć środek ciężkości różnych ciał. Dowiedzieli się również czym jest i gdzie może powstać stan nieważkości oraz zbudowali własny model poduszkowca z płyty CD aby zrozumieć działanie siły tarcia.
Na zajęciach dotyczących komunikacji, poznali zasady skutecznego porozumiewania się. Poznali podstawowe zwroty w języku migowym oraz próbowali rozszyfrować litery napisane pismem Braille'a.
Z kolei na spotkaniu dotyczącym wzroku, światła i złudzeń optycznych dowiedzieli się:
- jak zbudowane jest ludzkie oko i jak działa,
- czy zwierzęta widzą tak samo jak ludzie,
- czym jest światło, jak i gdzie powstają kolory,
- czym jest złudzenie optyczne i jakie są jego rodzaje.
Na zajęciach klubowicze wykonywali doświadczenia potwierdzające zjawisko odbicia i załamania światła oraz próbowali stworzyć własne prace plastyczne z wykorzystaniem zjawiska złudzeń optycznych.
Dnia 17 kwietnia odbyło się w naszym przedszkolu kolejne spotkanie z cyklu „Audycje muzyczne Yamaha”. Tym razem tematem były instrumenty świata. Prowadzący nie tylko zaprezentowali wygląd, brzmienie i niejednokrotnie skomplikowane do wymówienia nazwy instrumentów z różnych zakątków kuli ziemskiej, ale także dali naszym przedszkolakom szansę samodzielnego na nich zagrania. Relacja z działań „przedszkolnej orkiestry” i całego wydarzenia pod galerią w linku.
W miesiącu marcu kontynuowaliśmy prace z robotami Lego, Loffi oraz Robomaker. Każdy uczeń stara się stworzyć projekt i go zaprogramować. Zdjęcia z zajęć marcowych można obejrzeć w galerii - galeria