Ułatwienia dostępu
Ustaliliśmy plan pierwszych zajęć: powitanie seniorów przez panią Dyrektor (Małgorzata Kowal), powitanie przez prowadzącego zajęcia nauczyciela (Wojciech Hałucha), wprowadzenie do tematu z pomocą prezentacji stworzonej przez Maję. Następnie uczniowie będą pomagać seniorom założyć konto pocztowe email. Wybraliśmy portal interia.pl, gdyż jest bardzo prosty w obsłudze. Cyprian wykonał plakat jak pracować z seniorami, który przypomina uczniom o głównych zasadach.
Na zajęcia przybyło 8 seniorów (zapisanych jest 10). Skład uczniów był w komplecie (10 uczniów) i witał seniorów w holu szkoły. Uczeń ubrany w koszulkę konkursową, zaprowadzał seniora do pracowni komputerowej, gdzie będą się odbywać zajęcia w ramach konkursu. Przed zajęciami, zmieniliśmy ustawienie stolików w pracowni komputerowej, tak aby każdy senior dobrze i wygodnie widział tablicę multimedialną. Na każdego seniora czekał przygotowany komputer oraz Notatnik Seniora (zeszyt z naklejoną naklejką A5 na okładce z logo konkursu i napisem Notatnik Seniora) wraz z długopisem. Jak się okazało seniorzy bardzo się ucieszyli z tego małego i praktycznego upominku.
Na początku zajęć pani Dyrektor Małgorzata Kowal przywitała seniorów oraz krótko omówiła cele konkursu. Następnie prowadzący zajęcia pan Wojciech Hałucha, przedstawił harmonogram i tematy spotkań oraz dodatkowe wydarzenia jakie odbędą się w ramach spotkań tj. Wieczór Gier Planszowych pt. “Seniorzy grają z nami”, wycieczka do Podkarpackiego Centrum Innowacji oraz Dzień Bezpiecznego Internetu pt. ““Razem w sieci – bezpieczni w każdym wieku!”.
Zagadnieniem omówionym na zajęciach było tworzenie silnego hasła. Seniorzy dowiedzieli się, że silne hasło powinno mieć minimum 8 znaków, a najlepiej 12, w tym litery, liczby i znaki specjalne. Seniorzy sami stwierdzili, że najbezpieczniejszym miejscem do przechowywania haseł jest kartka z hasłami schowana do notatnika albo książki. Prowadzący poinformował seniorów, że poważny adres mailowy powinien zawierać imię i nazwisko.
Mając na uwadze te wszystkie wskazówki, seniorzy wraz z uczniami zakładali konta na portalu interia.pl. Uczniowie naprowadzali seniorów jak wymyślić silne hasło. Nazwę swojego konta pocztowego jak i hasło, seniorzy zapisywali w Notatniku Seniora. Każdy adres pocztowy seniora został napisany na tablicy, następnie seniorzy tworzyli kontakty z tych adresów i przesyłali do siebie jak i prowadzącego wiadomości. Ta część zajęć zajęła seniorom i uczniom najwięcej czasu.
Na zajęciach prowadzący pokazał również, jak wygląda wiadomość zwrócona przez serwer, gdy wpisany adres nie istnieje.
Następnie seniorzy zaproponowali tematy jakie chcieliby wyszukać w internecie. Tematy dotyczyły ogrodnictwa, przepisów kulinarnych, historii, a najwięcej zdrowia. Seniorzy w parach z uczniami wyszukiwali te informacje. Uczniowie wskazywali poprawne strony po wyszukiwaniu danego tematu, pokazywali również na co zwracać uwagę wybierając daną stronę.
W dalszej części zajęć przeprowadzono pogadankę i dyskusję na temat aplikacji Whatsapp i połączeń wideorozmów. Jak się okazało, większość naszych seniorów (6 osób) bardzo aktywnie korzysta z Whatsappa.
Na końcu zajęć prowadzący pokazał seniorom, gdzie mogą szukać informacji na temat bezpiecznego korzystania z technologii i internetu oraz rozesłał na adresy mailowe seniorów link do ankiety konkursowej jak również linki do “Biblioteczki cyberbezpiecznego seniora”. Seniorzy odebrali wiadomości z linkiem do ankiet i je wypełnili.
Seniorzy na zakończenie zajęć zadali jeszcze kilka pytań, dotyczących obsługi poczty internetowej oraz wyszukiwania informacji w internecie, na które starali się odpowiedzieć uczniowie.
Zajęcia trwały prawie 90 minut. Po zakończonych zajęciach, seniorzy i uczniowie udali się na poczęstunek, który przygotowała nasza pani kucharka. Były proziaczki i masło czosnkowe, kanapeczki i twarożek, ciasto francuskie ze szpinakiem, ciasteczka owsiane oraz kawa i herbata. Podczas poczęstunku seniorzy żywo dyskutowali z uczniami na temat dzisiejszych zajęć. Z rozmów wynikało, że dowiedzieli się nowych rzeczy i są bardzo zadowoleni z zajęć jak ich organizacji. Atmosfera podczas zajęć jak i po niech była bardzo przyjazna, widać było, że seniorzy są bardzo mile zaskoczeni. Największą dla nas nagrodą był uśmiech seniorów.
Warsztaty wstępne zostały zrealizowane w dniu 22.01.2025 r. W ciągu dwóch godzin lekcyjnych uczniowie zostali przygotowani do zajęć z seniorami.
Na początku zajęć odbyła się burza mózgów na temat skojarzeń “Seniorzy i nowe technologie”. Natalia zapisywała na tablicy skojarzenia. Jak się okazało, więcej było skojarzeń negatywnych jak pozytywnych. Uczniowie doszli do wniosku, że te negatywne skojarzenia wynikają z obawy przez nowymi technologiami u seniorów. Na warsztatach odbyły się również ćwiczenia z uczniami wg scenariusza. W ćwiczeniu pierwszym bardzo trudno było uczniom wyobrazić sobie, że są swoją babcią czy dziadkiem. Po zadanych pytaniach ze scenariusza uczniowie stwierdzili, że do pracy z seniorami trzeba mieć bardzo dużo cierpliwości i empatii (oczywiście zadeklarowali się, że mają). W ćwiczeniu nr 2, uczniowie podzielili się na pary. Jedna para szczególnie się wyróżniała. Radek ubrał rękawiczki i miał w nich zrobić pętelki na nici, pomagał mu w tym Antek. Cała grupa dopingowała w pewnym momencie Radka i Antka. Widać było, że Radek i Antek bardzo się stara i że ciężko mu wykonać zadanie. W końcu się udało. Uczniowie znów stwierdzili, że pomocnik seniora musi mieć bardzo dużo cierpliwości, a senior żeby wykonać zadanie, musi się wykazać determinacją, do której potrzeba motywacji. Wniosek jaki nam się nasunął po tym ćwiczeniu, to taki, że musimy naszych seniorów motywować i wspierać na tych zajęciach. Ćwiczenie 3 polegało na słuchaniu i opowiadaniu w parach. Po tym ćwiczeniu uczniowie stwierdzili, że słuchanie drugiej osoby jest bardzo ważne i słuchanie to podstawa, każdej relacji. W ćwiczeniu numer 4, uczniowie byli dobrani w pary, jeden uczeń był seniorem, a drugi uczniem tłumaczącym podstawowe zagadnienia dotyczące korzystania z internetu. Zadanie polegało na założeniu konta e-mail. Ćwiczenie trwało dość długo, bardzo dużym problemem dla uczniów było tłumaczenie seniorom danego zagadnienia, bez używania technicznego żargonu. Na końcu ćwiczenia wypisaliśmy na tablicy podsumowanie tego ćwiczenia w formie odpowiedzi zgodnie z pytaniami ze scenariusza. W ćwiczeniu numer 5 uczniowie otrzymali kartki z zadaniami. Na kartkach mieli napisać uproszczoną instrukcję jak wykonać dane zadanie, bez użycia skomplikowanej terminologii. Jak się okazało, zadanie wcale nie było proste. Uczniom brakowało słów, które miały zastąpić terminologię informatyczną, ale jakoś wspólnie uporaliśmy się z tym zadaniem. Po ćwiczeniu doszliśmy do wniosku, że instrukcje, które są jasne dla uczniów wcale nie są jasne dla seniora.
Jako pracę domową, uczniowie mieli przygotować wskazówki do pracy z seniorami, uwzględniając listę wskazówek po ćwiczeniach w formie plakatu. Zostały również przydzielone zadania dla uczniów, na najbliższe zajęcia i wydarzenia.
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Łukawcu przystąpiła do konkursu „Szkoła międzypokoleniowa” skierowanego do szkół podstawowych i ponadpodstawowych podłączonych do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Zadaniem szkół biorących udział w rywalizacji jest zaangażowanie swoich uczniów i zorganizowanie z nimi międzypokoleniowych warsztatów dla seniorów (60 +) dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu. Do wygrania jest jedna z 64 mobilnych pracowni komputerowych.
Realizacja zadań w ramach konkursu będzie polegała na organizacji 6 spotkań Uczniów i Seniorów w Zespole Szkół w Łukawcu oraz udziału w różnych działaniach z inicjatywy szkoły.
Zajęcia poprowadzi nauczyciel informatyki pan Wojciech Hałucha wraz z grupą uczniów z klasy VIII i uczniem klasy VI. Spotkania rozpoczną się końcem stycznia w godzinach popołudniowych. Szczegółowy harmonogram spotkań zostanie opracowany po utworzeniu grupy seniorów.
Zapraszamy chętnych Seniorów (60 +) do zgłoszenia swojego udziału w sekretariacie szkoły osobiście lub telefonicznie.
Liczba miejsc ograniczona. Zdecyduje kolejność zgłoszeń.