Ułatwienia dostępu
Na dzisiejszych zajęciach odwiedziła nas pani Anna Leśniewska, dziennikarka Radia Rzeszów, która zajmuje się tematyką seniorów.
Na tych zajęciach zajmowaliśmy się najbardziej klasycznymi oszustwami, na które są zarażeni seniorzy. Uczniowie i seniorzy, wykonywali ćwiczenia:
- Oszuści nie śpią - pogadanka i/lub dyskusja.
W ramach wprowadzenia do zajęć prowadzący przedstawił prezentację wykonaną przez Antka, na temat phishingu. Podczas prezentacji oczywiście wywiązała się dyskusja na tematy związane z dzisiejszymi zajęciami: ataki socjotechniczne, phishing, metoda “na wnuczka”. Jedna seniorka Pani Barbara opowiedziała o swoim przypadku, gdzie telefonicznie oszust chciał wyłudzić pieniądze metoda na konsultanta.
- Zabawa w detektywa.
Seniorzy i uczniowie zostali podzieleni na grupy. Zadaniem uczniów mentorów była pomoc seniorom w analizowaniu wydrukowanych fałszywych maili.
Wszyscy seniorzy zauważyli, że w każdym z maili brakuje polskich znaków diakrytycznych i fatalna jest gramatyka zdań. Również linki wydawały się bardzo podejrzane.
- Czerwona lampka.
Na tablicy interaktywnej zostały wyświetlone przykładowe smsy phishingowe:
SMS 1. Masz nierozliczony podatek. Pojutrze sprawa zostanie przekazana do dzialu windykacji. Aby zapobiec splac naleznosc 6,57 zl na https://zaplacpodatek.net/9964521
SMS 2. Za trzy dni panujemy odlaczyc panstwa od internetu. Aby unikac 11,20 zl. Zaplac https://sserwis132.store
SMS3. Twoja paczka zostala wstrzymana z tytulu niedoplaty 3,11 PLN. Przepraszamy za utrudnienia. Aby regulowac naleznosc zaplac https://kurierq1.online/415h54
SMS4. Twoja paczka jest zablokowana na naszych platformach logistycznych. Aby ją przekierować postępuj zgodnie z instrukcjami http://express-tracking-dhl.com
W tym ćwiczeniu znów seniorzy prawidłowo zidentyfikowali phishing: pisownia i brak polskich znaków diakrytycznych, podejrzane linki, żaden urząd nie przesyła smsów z powiadomieniem, tylko listy polecone.
- Dziękuję, nie reaguję.
Na każdym kawiarnianym stoliku położyliśmy koperty, a w nich pocięte kartki z zapisanymi możliwymi reakcjami na podejrzane maile:
Nie klikać w linki.
Nie otwierać załączników.
Nie odpowiadać na wiadomość.
Zgłosić to do banku.
Zwrócić uwagę na pisownię.
Zweryfikować adres nadawcy.
Porozmawiać z kimś bliskim o podejrzanej wiadomości.
Odpisać i podziękować za zainteresowanie.
Odpisać i przekazać swoje dane osobowe.
Otworzyć załącznik i przelać wskazaną kwotę.
Kliknąć w link i przelać wskazaną kwotę.
Nie weryfikować adresu nadawcy i przekazać swoje dane oraz wpłacić wskazaną kwotę.
Seniorzy prawidłowo oddzielili odpowiedzi prawdziwe od nieprawdziwych.
- Rozmowa z nie-wnuczkiem.
Zuzanna, Maja i Marta przygotowały scenariusz pt. “Kiedy dzwoni wnuczek” oraz “Rozmowa z konsultantem".
Uczniowie zagrali scenkę teatralną, gdzie przedstawili sytuację gdy dzwoni wnuczek, oraz gdy dzwoni konsultant. Seniorom bardzo się spodobało i nagrodzili uczniów gromkimi brawami.
- Nagroda czy kot w worku?
Na tablicy multimedialnej wyświetlona została fałszywa wiadomość e-mail informująca o rzekomej wygranej. Seniorzy wskazali jakie kroki należy podjąć, gdy otrzymają taką wiadomość oraz co zrobić żeby nie paść ofiarą phishingu.
Jak zwykle był czas na pytania od seniorów.
Prowadzący rozesłał biblioteczkę na adresy mailowe seniorów.
Seniorzy wypełnili ankietę.
Pani dziennikarce z Radia Rzeszów, bardzo się spodobała nasza praca w konkursie. Opowiedzieliśmy o naszych wszystkich działaniach już zrealizowanych oraz tych planowanych. Również seniorzy udzielali wywiadów.
Tradycyjnie na wszystkich uczestników czekał poczęstunek.
Nasze zajęcia akurat wypadły w Walentynki, więc ustaliliśmy, że nasi seniorzy zostaną poczęstowani czekoladkami.
Wprowadzenie do zajęć przeprowadził nauczyciel prowadzący Wojciech Hałucha, następnie głos zabrała Natalia, uczennica klasy 8. Została przedstawiona i omówiona prezentacja na temat rozrywki w internecie i narzędzi. Nasi seniorzy przy pomocy uczniów wykonywali ćwiczenia:
- Lista przebojów.
Uczniowie wraz z seniorami podzielili się na grupy. Natalia na tablicy interaktywnej pokazywała jak wyszukiwać utwory i tworzyć playlisty – to samo wykonywali seniorzy z pomocą uczniów. Następnie seniorzy starali się udostępniać swoje playlisty innym seniorom. W trakcie tego ćwiczenia, w pracowni zapanowały dźwięki utworów lubianych przez seniorów. Zrobiło się bardzo wesoło i radośnie. Widać było, że seniorom bardzo spodobało się ćwiczenie.
- Moje nowe hobby.
W tym ćwiczeniu Natalia zaprezentowała stronę https://pl.pinterest.com/. Seniorzy zobaczyli, że dzięki tej aplikacji można szukać inspiracji do rozwijania swoich zainteresowań. Uczennica zaproponowała, żeby seniorzy przy pomocy uczniów, odszukali tablicę z pinami zaproponowaną przez seniorów. Okazało się, że seniorzy chcieli zobaczyć np. szydełkowanie, stolarstwo, makramy, haftowanie. Widać było, że bardzo Pinterest wzbudził bardzo duże zainteresowanie wśród seniorów.
- Główka pracuje.
Seniorzy i uczniowie wyszukiwali gry logiczne online. Uczniowie pokazywali seniorom, jak można taką grę zainstalować na telefonie lub tablecie. Jak się okazało, nasi seniorzy bardzo szybko polubili gry.
- Palcem po mapie.
W tym ćwiczeniu prowadzący zaprezentował jak można zaplanować podróż z Google Maps – seniorzy wraz z uczniami planowali podróż do wybranego miejsca w ramach ćwiczeń. Następnie prowadzący przedstawił aplikację mapy.cz oraz Google Earth.
- Wielka gra.
Seniorzy wraz z uczniami stanęli do rozgrywki w aplikacji Kahoot. Pytania dotyczyły dzisiejszych zajęć. Ależ to były emocje, widać było że seniorzy bardzo poważnie podeszli do rozgrywki. Po wyświetleniu wyników rozległy się brawa wśród seniorów. Było to dla nas ogromne zaskoczenie i radość.
Na końcu zajęć seniorzy wypełnili ankietę.
Prowadzący rozesłał na adresy mailowe seniorów linki do Biblioteczki cyberbezpiecznego seniora.
Oczywiście poczęstunek już czekał na uczestników naszych zajęć.
W dniu 12.03.2025 r. zorganizowaliśmy wycieczkę do Podkarpackiego Centrum Innowacji, na którą zaprosiliśmy naszą grupę seniorów. Instytucja ta mieści się w Rzeszowie o znajduje przy ulicy Lenartowicza. Wynajęliśmy autobus, przygotowaliśmy wszelką dokumentację i wyruszyliśmy o godzinie 9.15 z Łukawca.
Podkarpackie Centrum Innowacji zajmuje się wspieraniem podkarpackich projektów naukowych, integracją nauki i biznesu oraz rozwijaniem innowacyjnych pomysłów uczniów i studentów. W PCI znajduje się 6 pracowni: druku 3D, elektroniki, Bio, modelarska, tekstylna i audio-video. Uczestniczy naszej wycieczki mogli zwiedzać każdą z tych pracowni oraz porozmawiać z opiekunem, który udzielał wszelkich informacji.
Seniorzy byli pod bardzo dużym wrażeniem odwiedzanego miejsca, nie zdawali sobie sprawy, że takie miejsce istnieje w Rzeszowie. Mogli zobaczyć i poczuć samodzielnie, jak rozwinęła się technologia.
W drodze powrotnej, w ramach integracji młodzieży i seniorów, odwiedziliśmy restaurację McDonalds, gdzie uczniowie opiekunowie pomagali i tłumaczyli seniorom, jak zamawiać jedzenie za pomocą kiosku (duży ekran dotykowy w restauracji). Podczas posiłku, seniorzy opowiadali jak to za ich czasu wyglądała technika. Wycieczka okazała się “strzałem w dziesiątkę”, wszyscy byli bardzo zadowoleni.
Z okazji Dnia Kobiet, Paniom seniorkom złożyliśmy życzenia i poczęstowaliśmy czekoladkami.
Tym razem na naszych zajęciach seniorzy przećwiczyli:
- Bezpieczne sprawunki.
Seniorzy i uczniowie zostali podzieleni na grupy i zajęli miejsca przy stolikach w naszej klasowej kawiarni. Prowadzący przedstawił prezentację wprowadzającą w dzisiejszy temat zajęć. Następnie seniorzy i uczniowie przez chwilę zastanowili się jakie znają sklepy internetowe i podawali je prowadzącemu, który wyszukiwał je w internecie. Następnie wspólnie odszukiwaliśmy na stronach sklepów polityki zwrotów i reklamacji. Prowadzący przedstawił seniorom stronę legalniewsieci.pl, gdzie można znaleźć listę fałszywych sklepów w internecie. Jak zauważyli seniorzy, brak na stronach tych sklepów regulaminów i polityki reklamacji oraz zwrotów.
- Urząd na ekranie.
Seniorzy wraz z uczniami w grupach zastanawiali się z jakimi sprawami chodzi się do urzędu, następnie prowadzący pokazał, że większość tych spraw można załatwić nie wychodząc z domu. Wyświetlony został kanał Ministerstwa Cyfryzacji w serwisie Youtube i pokazane zostały niektóre filmy instruktażowe. Prowadzący omówił też najważniejsze elementy strony https://www.gov.pl/.
- Cyfrowy obywatel.
W tym ćwiczeniu prowadzący omówił działanie aplikacji mObywatel. Wśród zalet zostały wymienione: biometryczny sposób logowania do aplikacji, możliwość zastrzeżenia numeru pesel, łatwe logowanie do e-usług na serwisie gov, sprawdzenie ważności dowodu osobistego, prawa jazdy, polisy OC czy przeglądów technicznych, możliwość sprawdzenie ostatnich recept. Następnie prowadzący zademonstrował jak można logować się do Internetowego Konta Pacjenta za pomocą Profilu Zaufanego oraz jak to zrobić z poziomu aplikacji mObywatel. Seniorzy stwierdzili, że dużo prościej jest to zrobić za pomocą aplikacji. Po zalogowaniu do IKP, prowadzący pokazał jak można sprawdzić e-recepty oraz jak można zamówić lekarstwa za pomocą konta IKP. Prowadzący przedstawił również stronę https://terminyleczenia.nfz.gov.pl/, gdzie seniorzy mogą znaleźć wolny termin wizyty do danej poradni lekarskiej. Strona ta wzbudziła bardzo duży entuzjazm.
- (Nie)bezpieczne płatności.
Seniorzy i uczniowie pracujący w odpowiednich grupach otrzymali scenariusze dotyczące bezpiecznych płatności:
Scenariusz 1. Otrzymujesz e-mail z linkiem strony do sklepu internetowego, która oferuje atrakcyjne promocje. Czy powinieneś kliknąć w ten link i dokonać zakupu?
Scenariusz 2.
Otrzymujesz e-mail z linkiem strony do sklepu internetowego, gdzie jest wyprzedaż produktów i ceny są bardzo niskie. Czy powinieneś kliknąć w ten link i dokonać zakupu?
Scenariusz 3.
Składając zamówienie online, widzisz, że w adresie strony jest literówka. Co robisz?
Scenariusz 4.
W trakcie transakcji online pojawia się komunikat, który prosi Cię o podanie numeru karty płatniczej oraz kodu CCV w odpowiedzi na rzekome problemy z płatnością. Jak zareagujesz?
Scenariusz 5.
W trakcie transakcji online dzwoni obsługa banku i mówi, że płatność nie przeszła i prosi o podanie danych logowania w celu weryfikacji. Jak zareagujesz?
Seniorzy zaprezentowali poprawne wskazówki aby płatności były bezpieczne. Prowadzący pokazał też strony, gdzie można założyć sobie wirtualne karty płatnicze, gdy np. wyjeżdżamy za granicę.
- Moje dane osobowe to skarb.
To ćwiczenie poprowadziła Zuzanna. Przygotowała krótkie wprowadzenie na temat ochrony danych osobowych. Przygotowała również 10 scenariuszy sytuacji ryzykownych. Zadaniem grup było podniesienie kartki czerwonej, gdy sytuacja stwarzała niebezpieczeństwo lub zielonej, gdy sytuacja była bezpieczna.
Sytuacje ryzykowne (czerwona kartka)
1. Korzystanie z publicznego Wi-Fi (np. w kawiarni) do logowania się do bankowości internetowej.
2. Otwieranie załącznika w e-mailu od nieznanej osoby.
3. Odbieranie telefonu od „pracownika banku” i podawanie mu swoich danych logowania.
4. Podawanie numeru PESEL i serii dowodu osobistego przez telefon osobie podającej się za konsultanta.
5. Korzystanie z tego samego hasła do poczty e-mail, bankowości i mediów społecznościowych.
6. Klikanie w reklamę „wygrałeś telefon!” i podawanie swoich danych w formularzu.
7. Wpisywanie swoich danych logowania na stronie, która wygląda jak strona banku, ale adres jest inny.
8. Używanie komputera w bibliotece lub kawiarni do logowania się na prywatne konto bez wylogowania się po zakończeniu.
9. Pozostawienie laptopa lub telefonu odblokowanego i bez nadzoru w miejscu publicznym.
10. Udostępnianie swojego konta w serwisie streamingowym znajomemu, który podaje to hasło dalej.
11. Przyjmowanie „atrakcyjnej oferty” inwestycyjnej przez telefon od nieznanej firmy.
12. Instalowanie aplikacji z nieznanego źródła, która prosi o dostęp do kontaktów, aparatu i wiadomości SMS.
13. Robienie zdjęcia dowodu osobistego i wysyłanie go przez e-mail nieznanej osobie lub firmie.
14. Odpowiadanie na wiadomość SMS o rzekomej zaległej płatności i klikanie w podany link.
Sytuacje neutralne (zielona kartka)
1. Przeglądanie strony internetowej sklepu bez logowania.
2. Czytanie wiadomości na ogólnodostępnej stronie internetowej.
3. Korzystanie z hasła składającego się z dużych i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych.
4. Logowanie się do bankowości internetowej tylko przez oficjalną aplikację banku.
5. Regularna zmiana haseł do ważnych kont (np. bankowych, e-maila).
6. Włączenie dwustopniowej weryfikacji (np. SMS-em) przy logowaniu do konta.
7. Używanie menedżera haseł do bezpiecznego przechowywania danych logowania.
8. Sprawdzanie, czy adres strony internetowej zaczyna się od „https” przed wpisaniem danych.
9. Czytanie recenzji aplikacji przed jej pobraniem i sprawdzanie jej pochodzenia.
10. Zamazywanie wrażliwych danych na skanach dokumentów przed ich wysłaniem.
- Debata za i przeciw.
Po utworzeniu dwóch grup zwolenników i przeciwników nowych technologii, rozpoczęła się debata za i przeciw. Zwolennicy przedstawili e-usługi jako bardzo wygodne narzędzie, dzięki któremu możemy wiele spraw załatwić bez wychodzenia z domu. Przeciwnicy przedstawili główny argument bezpieczeństwo danych oraz brak relacji interpersonalnych. Zwrócili również uwagę na nierówność dostępu usług, ponieważ nie wszyscy mają dostęp do internetu oraz obawa, że coś źle się kliknie. W końcu debata nie została rozstrzygnięta.
- Przyda się ściągawka.
Seniorzy i uczniowie pracowali w grupach i na kartkach tworzyli instrukcję korzystania z e-usług:
- instrukcja jakie dane są potrzebne aby założyć Profil Zaufany, bo jak sami seniorzy stwierdzili, jest on niezbędny;
- instrukcja jak zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta;
- instrukcja jak zamówić e-receptę;
- instrukcję jak znaleźć wolny termin do poradni lekarskiej.
Pytania i wątpliwości.
W tej części zajęć uczniowie przy pomocy nauczyciela odpowiadali na pytania seniorów.
Na końcu zajęć seniorzy wypełnili ankietę.
Prowadzący na adresy mailowe seniorów rozesłał Biblioteczkę cyberbezpiecznego seniora.
Po zajęciach wszyscy uczestnicy udali się tradycyjnie na poczęstunek przygotowany przez nasze panie z kuchni.
W ramach konkursu Szkoła Międzypokoleniowa, w dniu 4.03.2025 r. zorganizowaliśmy w naszej szkole Wieczór Gier Planszowych, hasłem przewodnim było “Seniorzy grają z Nami”. Każdy uczeń mógł przyprowadzić seniora, razem z nim i swoimi kolegami zagrać w ulubione planszówki. Uczniowie mieli możliwość zamówienia pizzy. Nasze Panie kucharki jak zwykle stanęły na wysokości zadania, przygotowały poczęstunek oraz kawę i herbatę. Impreza trwała od godziny 16.30 do 19.30. Dobrej zabawy nie było końca, nie brakowało emocji, było gwarno i radośnie. Wszyscy wracali do domów uśmiechnięci i zadowoleni. To był udany wieczór uczniów z seniorami.
Tak jak ostatnio uczniowie czekali na seniorów w holu szkoły i przyprowadzali ich do pracowni, gdzie odbywają się zajęcia. Seniorzy byli bardzo miło zaskoczeni ustawieniem i wystrojem sali, którą przerobiliśmy na kawiarnię. Zaplanowaliśmy trzy stoliki. Uczniowie zrobili kwiatki z bibuły, panie z obsługi szkoły wyprasowały obrusy, a nasza pani kucharka przygotowała znów poczęstunek oraz kawę i herbatę.
Z pomocą prezentacji multimedialnej, prowadzący krótko przedstawił bieżące zagadnienia: program antywirusowy i jego aktualizacje, tworzenie silnych haseł, aktualizacje oprogramowania i sprzętu oraz podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci. Część pojęć była niezrozumiała dla seniorów i tutaj z pomocą przyszli uczniowie, którzy bardzo dobrze wyjaśnili dane pojęcia. Następnie seniorzy i uczniowie podzielili się na 3 grupy.
Seniorzy razem z uczniami wykonali ćwiczenia
- Rozpoznaj zagrożenie.
Do tego ćwiczenia wykorzystaliśmy kartki z wydrukowanymi hasłami przedstawiającymi zagrożenia w sieci: “Dostajesz e-mail z podejrzanym załącznikiem”, “Przeglądasz stronę, która nagle wyświetla ostrzeżenie o wirusie”, “Podczas instalacji programu pojawia się komunikat o niebezpiecznej stronie”, "Uwaga! Ta strona może być fałszywa. Sprawdź adres URL", "Twoje połączenie jest niebezpieczne. Ta strona może zawierać złośliwe oprogramowanie.", "Twoje połączenie nie jest prywatne. Strona, którą próbujesz odwiedzić, nie używa szyfrowania." Uczeń losował hasło i dostarczał do stolika. Seniorzy mieli zdecydować, co zrobić w danej sytuacji.
- Tworzenie silnych haseł.
W tym ćwiczeniu znów była praca w grupie. Tym razem uczeń losował wydrukowane na kartce hasło i przynosił do danego stolika: Ania2050, 12345, kochanie, qwerty, qwerty123, password. Zadaniem seniorów było utworzyć z tych haseł silne hasła, mając na uwadze zasady tworzenia silnych haseł, o których mówił prowadzący na ostatnich zajęciach jak i na początku bieżących zajęć
- Silne hasło w praktyce.
W tym ćwiczeniu, seniorzy i uczniowie znów pracowali w grupach. Uczniowie mieli wcześniej przygotowane opisy sytuacji, w których należy użyć hasła: zakładanie konta pocztowego, zakładanie konta bankowego online, rejestracja konta w sklepie internetowym, logowanie do mediów społecznościowych. Seniorzy wymyślali silne hasła do każdej sytuacji.
- Uwaga, złodziej haseł.
Seniorzy w parach omawiali sytuacje, kiedy ktoś próbuje poznać ich hasło, a oni muszą się przed tym bronić: logowanie w miejscu publicznym, poproszenie przypadkowej osoby o wpisanie hasła np. z notatnika, gdy ktoś podejrzy hasło, rozmowa z “policjantem” czy “pracownikiem” banku. Uczniowie podpowiadali jak skutecznie bronić się w takich sytuacjach: nie logować się w otwartych sieciach wifi, weryfikować adresy stron www, nie prosić nikogo o zalogowanie, weryfikować pracowników banku i policji.
- Udostępniać, czy nie udostępniać.
W tym ćwiczeniu seniorzy nadal pracowali w grupach przy naszych kawiarnianych stolikach. Przydzieleni uczniowie aranżowali sytuację, kiedy seniorzy mogą być pytani o dane osobowe: rejestracja na stronach internetowych, w e-mailu od “banku”, fałszywe formularze kontaktowe, zakładanie konta aby dokonać szybkiej “inwestycji”, “badania i ankiety”. Zadaniem seniorów było zareagowanie na te sytuacje: sprawdzanie certyfikatu ssl w adresie strony, dobrze czytać adres strony, weryfikować adres e-mail z którego przychodzi powiadomienie z “banku”, sprawdzać skąd pochodzi formularz i zweryfikować nadawcę, nie ma szybkich inwestycji, które przynoszą zyski, weryfikować nadawcę “badań i ankiet”.
Na koniec tego ćwiczenia została przeprowadzona burza mózgów i zostały wymyślone pytania od oszustów: imię i nazwisko, nazwisko rodowe matki, jakie jest pytanie do hasła na koncie, gdzie pani mieszka, wygrał pan nagrodę, aby odebrać podaj dane osobowe, chcesz oglądać transmisję meczu podaj dane karty kredytowej, twoje konto zostało zablokowane - podaj swoje dane, aby je odblokować. Na końcu tego ćwiczenia seniorzy zapisali sobie wymyślone pytania w Notatniku Seniora.
W dalszej części zajęć, Zuzanna pokazywała na tablicy multimedialnej jak sprawdzić aktualizacje systemu i przeglądarki. Seniorzy przy pomocy uczniów wykonywali te same kroki na komputerach oraz pomagali sprawdzać czy program jest aktualny. Uczniowie przekazali seniorom, jak często należy wykonywać skanowanie sprzętu i aktualizację systemu oraz oprogramowania. Seniorzy na wydrukowanych kartkach kalendarza w programie MS Word z miesiącem lutym, zaznaczyli sobie, kiedy wykonywać aktualizacje systemu (raz na dwa tygodnie) oraz przeglądarki internetowej (raz w tygodniu).
- Detektyw na tropie.
W tym ćwiczeniu została wykorzystana prezentacja przygotowana przez uczniów i prowadzącego na portalu canva.com
Omówione zostały niebezpieczne linki jakie mogą się pojawić w listach e-mail. Linki te zazwyczaj mają podmienione literki I na 1, o na 0. Podany został przykład serwisu olx.pl, który jest podmieniany na 0lx.pl. Seniorzy dowiedzieli się również z planszy, na co zwrócić uwagę w fałszywym mailu np. od policji – adres nadawcy, literówki w tekście, błędy ortograficzne. Na końcu uczniowie przekazali seniorom, co zrobić gdy się kliknie niebezpieczny link: można skorzystać ze strony https://www.virustotal.com/, gdzie sprawdza się bezpieczeństwo linków, nie podawać żadnych danych i nie pobierać plików, zamknąć stronę lub przeglądarkę.
- Incydenty bezpieczeństwa.
Tutaj znów została wykorzystana następna prezentacja przygotowana przez uczniów i prowadzącego na portalu canva.com
Seniorzy zostali zapoznani przez Natalię czym są incydenty w cyberprzestrzeni i wyświetlone zostały przykłady w prezentacji: strony phisingowe banków, powiadomienia od “firm kurierskich”, email z fakturami, sms-y z prośbą o dokonanie wpłaty za przesyłkę.
Seniorzy również zostali zapoznani ze stroną CERT Polska oraz jak zgłaszać incydenty napotkane w internecie za pomocą numeru sms 8080 lub formularza dostępnego na stronie https://incydent.cert.pl/
Na końcu zajęć był czas na pytania. Uczniowie starali się odpowiedzieć na pytania seniorów dotyczące dzisiejszych zajęć.
Następnie seniorzy wzięli udział w grze podsumowującej zajęcia. Uczniowie wraz z prowadzącym przygotowali serię pytań w aplikacji Classvise. Jest to aplikacja internetowa, w której jest wykorzystywany system padów ze znakami odpowiedzi, które pojawiają się na tablicy interaktywnej. System zlicza czas i poprawne odpowiedzi. Gra bardzo się spodobała seniorom.
Zajęcia zakończyły się wypełnieniem ankiety, która została wysłana na adresy mailowe seniorów. Czas trwania zajęć 80 minut.
Została również rozesłana Biblioteczka cyberbezpiecznego seniora na adresy mailowe seniorów.
Po zajęciach, tradycyjnie już czekał na seniorów poczęstunek: chlebek bananowy i kanapeczki z tuńczykiem i oliwką, oraz kawa i herbata. Podczas poczęstunku, oczywiście wywiązała się dyskusja między seniorami i uczniami na temat bezpieczeństwa w internecie. Widać było, że seniorzy zaczynają się czuć bardzo dobrze w naszym gronie konkursowym.